Draga er kunder av Adminkit

Draga opplevde fordelene ved Adminkit

Draga jobber med å kombinere ekspertise innen ingeniør- og IT-feltet. Det gjør de ved å hjelpe energiindustrien med å automatisere en rekke tidkrevende prosesser. Sånn sett er ikke gapet mellom Draga og Adminkits formål så altfor stort. Det var nettopp Adminkit Draga benyttet for å automatisere personaladministrasjon og dokumenthåndtering.

Året er 2021. Draga og Adminkit kjemper side om side for å vinne Tenk stort-prisen. Bedriftene er på vei opp og frem, og Sandefjord Næringsforening ønsker å hedre en av dem. Draga trekker til slutt det lengste strået og vinner prisen. Daglig leder i Draga, Ken Lie-Haugen, biter seg derimot merke i konkurrenten.

Vi var mednominerte med Adminkit til Tenk stort-prisen 2021. Jeg beit meg merke i navnet. Jeg var misfornøyd med det tidligere HR-systemet, så jeg ringte daglig leder i Adminkit og tok en prat. Vi testet Adminkit parallelt med bruk av det gamle systemet, før vi hoppet over på Adminkit.

Draga var, som så mange andre bedrifter, ikke fornøyde med HR-systemet sitt. De fleste systemer kan oppleves kompliserte og passer ikke til brukernes formål. Det er gjerne tungt og manuelt i bruk. Adminkit møter mange daglige ledere i samme sko som Ken Lie-Haugen.

Kort om Draga

Draga er en bedrift som satser på å kombinere ekspertise innen ingeniør- og IT-feltet. Denne kombinasjonen gjør at de kan automatisere mange av de tidkrevende prosessene som olje-, gass- og tungindustri har holdt på med i årevis.

Selskapet har etter hvert blitt eksperter på å digitalisere gammel data (legacy data). Dette krever mye validering og fagforståelse. Draga jobber med smarte løsninger, og målet er å bygge bro mellom ingeniør- og IT-feltet. Her er overgangen fra papir til databaser sentral.

Draga har i dag 30 ansatte. Som i så mange andre mellomstore bedrifter, er det daglig leder som har HR-ansvaret. Ken ønsker ikke å bruke mye tid på det administrative arbeidet. Han vil heller bistå kundene med det han er god på.

– Jeg er daglig leder og medeier. Dermed har jeg HR-ansvar, samtidig som jeg skal jobbe med tekniske ting for kundene. Da ønsker jeg å bruke minst mulig tid på å håndtere klønete systemer, lete frem dokumenter eller å svare på ting som de ansatte kan hente frem selv.

 

Les også: Nå kan vi bruke tiden på kundene, ikke på administrasjon

De små forskjellene er viktige

Etter en hyggelig samtale bestemte Ken seg for å teste ut verktøyene. Disse ble testet side om side med Dragas eksisterende HR-system.

Draga opplevde fort de mange fordelene med verktøykassen fra Adminkit. Først og fremst var det registrering av ferie og fravær, samt deling av HR-dokumenter, som selskapet dro nytte av. Det gamle HR-systemet ble raskt byttet ut med en verktøykasse som bedre passet behovene i bedriften.  

Ken deler at han enda ikke har fått dratt nytte av alle funksjonene i Adminkit. Blant annet er det stor interesse for å benytte seg av digitale signaturer etter hvert. Foreløpig er det de små tingene som gjør at Dragas daglige leder setter så stor pris på Adminkit.

Som travel ingeniør med HR-ansvar, setter jeg stor pris på å få automatisk SMS med beskjed om hvem som har bursdag i dag. Jeg ser på forsiden hvor hver og en er: hjemmekontor, syk eller på ferie.

Mindre å passe på = mindre stress

Adminkit sikrer at Ken har mindre stress i hverdagen. Det betyr at han har mer tid til viktige ting, slik som å hjelpe kunder med det tekniske. Samtidig betyr det også at han har mer tid til å slå av en prat ved kaffemaskinen. Det er viktig å sette av tid til de ansatte.

I det hele tatt gjør den reduserte arbeidsmengden at Ken blir en mer tilstedeværende daglig leder. Indirekte gjør bruken av Adminkit ham til en bedre leder. Takket være de smarte varslingene, kan han melde om at han alltid husker å gratulere de ansatte med dagen. De ansatte setter pris på denne oppmerksomheten fra lederen sin.

Adminkit har hørt fra flere brukere at verktøykassen gjør at de får mindre å passe på, og er mindre stresset. Verktøyene sikrer at de sparer tid, samt får bedre struktur og kontroll på personal og administrasjon. Som en bonus opplever da noen at de blir bedre sjefer, sover bedre om natten og får mer tid med familien.

 

Les også: Fornøyd med å delegere bort administrative oppgaver

 

Ken angrer ikke et sekund på at han testet ut Adminkit. Han gleder seg dessuten til veien videre, der verktøykassen vil kunne by på enda flere nyttige funksjoner.

– Jeg gleder meg til å ta i bruk de urørte modulene i Adminkit. Forventningene er på topp. Håper og tror de leverer!

 

draga logo

 

 

Draga er en bedrift som satser på å kombinere ekspertise innen ingeniør- og IT-feltet. Denne kombinasjonen gjør at de kan automatisere mange av de tidkrevende prosessene som olje-, gass- og tungindustri har holdt på med i årevis.

Draga har i dag 30 ansatte.